باغ یا پارک؟! تقابل مفاهیم در دو زبان مختلف
نویسنده
چکیده مقاله:
سالهاست بحث باغ، باغسازی، و باغ ایرانی در ادبیات و متون معماری و شهرسازی مطرح بوده است. این، جای خوشبختی است؛ ولی بدبختانه هر روز بیش از گذشته "باغ ایرانی" به معنایی که عموم میشناختند و میشناسند از محیط شهرهای ما رخت برمیبندد، بدون آنکه جای خالی آن حس شود. اینطور بهنظر میرسد که "پارک" جای آن را گرفته است. این مقاله به بررسی موجز این موضوع اختصاص یافته است که چه فرق مفهومی و روششناسانه بین باغسازی و پارکسازی وجود دارد؟ آیا عنصری به نام پارک میتواند و باید جای باغ ایرانی را در جامعه بگیرد؟ چه اندیشهای در این خصوص در جامعه ساری و جاری است؟ آیا ما میتوانیم عنصری به نام باغ ایرانی را مانند سایر عناصر محیطیـ تاریخی بهعمد به دست فراموشی بسپاریم (کاری که مثلاً در مورد خانه سنتی انجام دادهایم)؟ و اگر چنین کنیم چه تأثیری بر جامعه و فرهنگمان خواهد داشت؟ در نهایت سعی شده است، بر پایه رویکرد کلنگر، برخی توصیهها در این خصوص ارایه شود.
منابع مشابه
باغ و باغ سازی در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی
در این مقاله ضمن اشاره به اهمیت زبان در تولید، حفظ و تداوم فرهنگ و هویت در جامعه، به یکی از دست آوردهای زبان فارسی در انتقال یک حوزه معنایی و نظام مفهومی میپردازیم. این حوزه معنایی همانا بیان فرهنگی - مفهومی فضاهای سبز طراحی شده و ساخته شده توسط جامعه ایرانی در طول تاریخ است. برای نامیدن اینگونه فضاها در زبان فارسی از لغات متعددی استفاده می شده است. مجموعه این کلمات و معانی مرتبط با آنها یک انگ...
متن کاملپارک شهری با الگوی باغ ایرانی
در بسیاری از شهرهای امروزی، فضاهایی تحت عنوان باغ، پارک، فضای سبز و ... ایجاد میشود که طراحی و اجرای آنها معمولاً با شیوههای سلیقهای و بدون بهرهمندی از یک مبانی نظری در عرصه باغسازی صورت میگیرد. دقت در نمونة بوستانها و پارکهای معاصر این نکته را روشن میکند که جامعه ایران به عنوان تمدنی که خود ایجادکنندة باغ و دارای یکی از سبکهای مهم باغسازی در جهان است، فاقد روشی جدید برای طراحی باغ و ...
متن کاملبررسی تطبیقی مفاهیم باغ ایرانی در دو سرزمین ایران و هند
باغ ایرانی را میتوان یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگ و تمدن ایرانی به شمار آورد که در طول سالیان متمادی نمایندة نوع نگاه انسان ایرانی به جهان پیرامون بوده و بخشی از هستیشناسی او را شکل داده است." باغ ایرانی محصول اصیل تعامل ذهن و زندگی ایرانیان در محیط طبیعی آنان است" (منصوری، 1384). ادراک انسان ایرانی از باغ، ادراک او از طبیعت و حاوی سلیقة زیباییشناسانه وی نسبت به عناصر این جهان و مفاهیم آ...
متن کاملکارکرد کلامیِ تقابل واژگانی در زبان فارسی
کارکرد کلامیِ تقابل واژگانی برای نخستینبار در قالب انگارۀ نظریِ جونز (2002) مورد بررسی قرار گرفت، و هفت طبقۀ اصلی شامل کمکی، همپایه، ممیز، انتقالی، منفی، تفضیلی، و اصطلاح معرفی گردید. نگارندۀ مقالۀ حاضر کوشیده است، با تکیه بر طبقهبندیِ مذکور، برای نخستینبار و بر پایۀ رهیافتی پیکره- بنیاد، نقش و کارکرد کلامیِ تقابل را در پیکرهای طبیعی از زبان فارسی ارزیابی کند. به این منظور 1000 جملۀ شامل جفتوا...
متن کاملجامعهشناسی و مطالعات فرهنگی: تقابل، توافق یا تعامل (با نگاهی به روابط این دو در ایران
در این مقاله برای پاسخ به این پرسش که آیا جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی در تخاصم با هم تعریف میشوند یا رابطه آنها در اصل نوعی تعامل و تکمیل هم است، ضمن بررسی رابطه میان جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی از دو رویکرد ذاتباور و تبارشناسانه یاد کرده و با اتخاذ موضعی تبارشناسانه، این رابطه را در بستر اجتماعی انگلستان و امریکا بررسی کردهایم. ضمن این بررسی، گسستهایی پارادایمی را که در مطا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 16
صفحات 12- 15
تاریخ انتشار 2011-12-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023